Åstorps kommun
Åstorp - Söderåsstaden
där människor och företag möts och växer

Matteråd

 

Matteråd 27/2-18


Närvarande:

(f.kl) Noel, Matteo

(åk1) Kais, Amal

(2-3A) Samuel,

(2-3B) Albin, Tasneem

(åk 4) Max

(5-6A) Sandra, Ekrem

(5-6B) Milton, Szymon


Jill Camper

  • Återkoppling från klassråden - från åk 1 önskar man mattelekar på rasterna och mattetävling.
  • Rastaktivtet - Vi beslutade att ha en rastakitivitet tisdagen den 20/3, finskastraffar (regler finns nedan). Jill förbereder och representanterna hjälper till under rasten.
  • Mattetävling, Jill kommer att dela ut mattetävlingsuppgifter, F-1, 2-3, 4-5 och 6, detta kommer att ske v.14.
  • Övrigt: Det är snart är dags för Kängurumatte. Hur vill man göra i klasserna, ska varje grupp göra det när det passar eller ska vi göra något gemensamt. Diskutera och meddela Jill senast den 12/3.
  • Aktivitet: representanterna fick prova på att spela tärningsspelet 30, 5-6:orna fick lära de andra. Var uppskattat! Regler finns nedan.
  • Nästa möte är tisdagen den 20/3 kl. 10.00 i matteverkstan.



Finskastraffar:

Deltagarna står på ett led på multiarenan. En deltagare skjuter med en fotboll och försöker att göra mål. En deltagare börjar som målvakt. Blir det mål fortsätter målvakten att stå (max 5 skott) om det inte blir mål (miss eller räddning) så ska den som skjuter bli målvakt men måste först springa slalombanan innan man ställer sig. Alla som vill får vara med.


/Jill Camper

TÄRNINGSSPELET 30

Material:

6 st pricktärningar, 1-6

penna

papper

Syfte:

Träna huvudräkning, addition och subtraktion kan även i vissa situationer välja multiplikation.

Träna strategiskt tänkande

Förståelse för slumpmässiga händelser

Tillvägagångssätt:

Samtliga spelare börjar på 30 poäng.

Slå med samtliga tärningar och försök få så hög poäng som möjligt. Minst en tärning måste sparas per slag, resterande tärningar slås igen tills det är slut på tärningar. Addera summan på de sparade tärningarna. Om summan uppgår till 30 händer inget. Om summan är lägre än 30 så får spelaren lika många minus som det saknas till 30. T.ex. om spelaren slår summan 27 så blir det tre minuspoäng för spelaren. Om summan är högre än 30 straffar man en motståndare i samma siffra som man har över summan 30. T.ex. om man har summan 32, då straffar man i tvåor. Först väljer man motståndare (förslagsvis är att köra med regeln att man straffar den som leder) och sen slår man samtliga sex tärningar. Eftersom man nu straffar i tvåor ska man spara på tvåor. Om det inte blir några tvåor i första slaget slipper motståndaren minuspoäng. Om det finns tvåor i första slaget sparas dessa och man slår resterande tärningar igen. För varje slag som man får tvåor så sparas dessa och man fortsätter slå tills tärningarna är slut eller tills man inte får fler tvåor i slaget. Motståndaren som man straffar får nu minus poäng, lika många som summan av slagna tvåor. Kommer spelaren ner på noll poäng är man ute ur spelet. Längst kvar i spelet vinner.

 

 

Matteråd 9/1-18

Närvarande:

(f.kl) Noel, Matteo

(åk1) Kais, Amal

(2-3A) Samuel, Bella

(2-3B) Albin, Tasneem

(åk 4) Max

(5-6A) Isabelle, Ekrem

(5-6B) Milton, Szymon

Jill Camper

  • Återkoppling från klassråden - inget
  • Rastaktivtet - Vi beslutade att ha en rastakitivitet tisdagen den 23/1, innebandyutmaningen. Jill förbereder och representanterna hjälper till under rasten.
  • Övrigt: inget lyfts
  • Nästa möte är tisdagen den 13/2 kl. 10.00 i matteverkstan.

Innebandyutmaningen:

Deltagarna (med innebandyklubbor) står på två led i ena ändan av multiarenan. En ledare kastar ut en innebandyboll, den första i båda leden försöker ta bollen och göra mål. Man samlar poäng, 1 poäng för varje mål. Alla som vill får vara med.

/Jill Camper

 


Senaste publiceringsdatum: 2019-02-19
Sök på hela astorp.se
Kontakt